WordPress – Motyw dedykowany czy gotowy?

Przy rozmowie z klientem czy to o nowej stronie internetowej, czy o sklepie internetowym, każdy staje w końcu przed podstawowym pytaniem: „Skorzystać z gotowego motywu, czy stworzyć dedykowany?”.

Odpowiedź na to pytanie, często nie jest tak oczywista, jak by się wydawało. W większości przypadków w grę wchodzą ograniczenia finansowe, bądź czasowe. A jeszcze częściej i jedne i drugie.

Klient często chce dostać gotowy produkt na wczoraj, co oczywiście wszystko mocno utrudnia. Wielokrotnie spotykałem się z sytuacjami, gdy klient chciał koniecznie stronę opartą na gotowym motywie, lecz przez kilka tygodni nie mógł zdecydować się na żaden z ogólnodostępnych.

Bezpieczeństwo

Dyskusyjne też jest bezpieczeństwo takich motywów. Oczywiście teoretycznie motywy są testowane pod kątem bezpieczeństwa, lecz czy możemy im w pełni zaufać?

Szczególnie w przypadku darmowych motywów trzeba zachować szczególną ostrożność. Zdarzały się już przypadki, że były wypuszczane bezpłatne motywy, ze specjalnie przygotowanymi dziurami, aby umożliwić autorowi łatwe włamanie do systemu.

Płatne motywy w teorii powinny być dużo bardziej bezpieczne. Autorowi, który zarabia na sprzedaży motywu, powinno zależeć na tym, aby nie było z nim żadnych problemów. Jednak problemy pojawiają się w przypadkach, gdy autor porzuci projekt i nawet po wykryciu problemów bezpieczeństwa nie wypuści odpowiedniej aktualizacji. Zdarzają się też sytuacje, że wybrany motyw jest tak przeładowany dodatkowymi wtyczkami, że nie jesteśmy w stanie zapanować nad ich aktualizacjami. Niestety często zdarza się, że gotowy motyw wykorzystuje jakąś wtyczkę, która przestaje być wspierana, a my nie możemy łatwo jej zastąpić inną.

Inaczej wygląda to w przypadku dedykowanych motywów. Motyw taki jest przygotowywany specjalnie pod danego klienta, więc nie będzie posiadał zbędnych funkcji czy wtyczek. Oczywiście w tym przypadku też wykorzystywane są zewnętrzne wtyczki, lecz przede wszystkim, to my panujemy nad tym, których wtyczek chcemy użyć, jak i dzięki temu, że znamy wszystko od podszewki, to nawet gdy któraś z nich przestaje być wspierana, to możemy łatwo zastąpić ją inną.

Wydajność

Inną kwestią jest wydajność gotowych motywów. Wiele z nich jest przeładowanych opcjami i różnego rodzaju wtyczkami. Autorzy oczywiście chcą, aby ich motywy mogły być wykorzystane w jak największej gamie stron, więc ładują w nie jak najwięcej funkcji. Niestety standardowa strona wykorzysta jedynie niewielką ilość z funkcjonalności takiego motywu, a wszystkie pozostałe opcje będą zbędnie obciążały system. Oczywiście możemy próbować optymalizować taki motyw, lecz w większości przypadków nigdy nie osiągnie on takiej wydajności jak dedykowany.

Cena

Różnice w cenach są znaczące. Gotowy motyw może kosztować średnio od 70 do 100 dolarów. Natomiast przy dedykowanym motywie, sam koszt pracy grafika przy zwykłej stronie może wynieść około 5 000 zł netto i 10 000 zł przy sklepie. Cena ta oczywiście jest tylko poglądowa, a konkretny koszt jest zawsze wyliczany dla danego projektu indywidualnie. Koszt pracy grafika może być niższy bądź wyższy, w zależności od złożoności projektowanego systemu.

Poza kosztami samego motywu należy oczywiście wziąć pod uwagę, także koszty implementacji. Przy gotowym motywie takie koszty będą zazwyczaj dużo niższe niż przy dedykowanej wersji.

Jednak czy cena jest najważniejsza? W wielu przypadkach nie. Dużo ważniejsza jest jakość i bezpieczeństwo danego systemu. Coraz więcej firm uświadamia sobie, że nie może sobie pozwolić na pozorne oszczędności przy tworzeniu czy to strony, czy sklepu, gdyż jest to bardzo krótkowzroczne postępowanie. W dłuższej perspektywie dedykowany motyw będzie dużo bardziej opłacalny, ze względu na jego niezawodność, jak i indywidualność.

Którą z opcji wybrać?

Odpowiedź nie jest taka oczywista. Jeżeli mamy niewielki budżet, to nie mamy szansy na stworzenie dedykowanego motywu. Warto jest jednak w takim przypadku naciskać na klienta na wybór jak najbardziej profesjonalnego motywu i raczej radziłbym unikać tych udostępnianych bezpłatnie.

Co zrobić gdy klient chce mieć dedykowany motyw, ale nie ma na to czasu? Jedną z opcji jest zaproponowanie rozwiązania tymczasowego. Możemy zaproponować dla klienta w pierwszej kolejności stworzenie prostej strony, opartej na gotowym motywie, a następnie przejść do spokojnego projektowania i wdrażania dedykowanej wersji. Ta opcja oczywiście zwiększy koszty utworzenia końcowej strony, lecz czasem nie mamy wyboru.

Jeżeli klient ma rozsądny budżet i jeśli nie potrzebuje strony, czy sklepu na wczoraj, to najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie dedykowanego motywu. Grafik we współpracy z klientem, stworzy motyw, który będzie unikalny i będzie spełniał jego wszystkie wymagania. Programista natomiast implementując taki motyw, będzie miał realny wpływ na każdy element systemu.

Najgorszą z opcji jest zgodzenie się na stworzenie dedykowanej strony w nierealnym czasie. W końcowym rozrachunku nikt nie będzie zadowolony z efektów takiej pracy.

Masz pytania bądź uwagi?
Zapraszam do pozostawienia komentarza i do kontaktu.

Pozdrawiam.


Chcesz otrzymywać ciekawe informacje?

WordPress

Nowy komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzednie
Allegro – Co zrobić, aby rozwijać swoją firmę, zamiast wspierać giganta?
Next reading
Komunikacja SMS a budowanie relacji z klientem.